COACHING – sigurna podrška na putu ka samoostvarenju i uspjehu
Piše: Lejla Džaferović
Šta je to coaching?
Postoje mnoge definicije coachinga. Međunarodna coaching federacija definira coaching kao 'partnerstvo s klijentom u kreativnom procesu koji ga poziva na razmišljanje i inspiriše da maksimizira svoj lični i profesionalni potencijal'.
Kroz proces coachinga klijenti rastu i razvijaju se, ostvaruju napredak, unapređuju svoju performansu i poboljšavaju kvalitetu života. Coaching pomaže klijentima da razriješe dileme, izađu iz zastoja u različitim aspektima svog života, pronađu adekvatna rješenja i postignu uspjeh. U tom procesu, klijenti su ohrabreni da prepoznaju i oslobode svoj potencijal i tako dovedu do poboljšanja kvalitete života.
Za razliku od psihološkog savjetovanja i psihoterapije, coaching je usmjeren na sadašnjost i namijenjen je onima koji su na relativno stabilnoj osnovi. Coaching nije prikladan za osobe sa psihičkim poremećajima i oboljenjima, osobe sa finansijskim problemima, ili koji prolaze dublju personalnu krizu.
Glavne prednosti coachinga za klijente uključuju sljedeće:
- Coach je pozitivan saputnik.
- Coach može pomoći da se problemi pretvore u ciljeve.
- Podrška klijentu tokom realizacije plana.
- Uklanjanje ograničavajućih uvjerenja.
- Postizanje rezultata.
- Lični razvoj.
Proces coachinga
Coaching sesije temelje se na dijalogu coach i klijenta. Obično se održavaju uživo ili online, jednom do dvaput sedmično, u skladu sa dogovorom obje strane. Coach ne bi trebao davati upute, educirati ili nuditi gotova rješenja i odgovore. On/a pomaže klijentu pronaći vlastiti put koristeći vlastiti potencijal i resurse. Proces se sastoji od utvrđivanja s klijentom šta je njegova stvarnost u odnosu na to gdje želi biti, tj. definišu se njegovi ciljevi i namjere za budućnost. Nakon završetka ove faze, kouč i klijent će raditi zajedno na stvaranju plana djelovanja koji klijent razumije i može lako slijediti.
Coach može pomoći u definisanju klijentove stvarnosti – trenutne pozicije, postavljanju životnih prioriteta, ciljeva, te prilagođavanju njegove mape - teritoriju. Ako klijent vjeruje da mu je 'suđeno' ostati u trenutnoj situaciji, coach mu može pomoći da promijeni takav obrazac negativnog uvjerenja i postavi nove, izazovnije ciljeve.
Kako bi bolje razumio klijentovu situaciju, njegova uvjerenja i vrijednosti, coach će slušati, promatrati i postavljati pitanja. Nakon što zajedno odrede plan djelovanja, coach će poticati klijenta da zadrži motivaciju i predanost ciljevima, te provjeravati stepen progresa. Iako kouč može pružiti konstruktivnu povratnu informaciju, on ne bi trebao govoriti klijentima šta da rade, upućivati ih ili im nametati gotova rješenja.
Obično su najveći kamen spoticanja ili prepreka u životu klijenta njegova samoograničavajuća uvjerenja. Uglavnom stečena u djetinjstvu, takva se uvjerenja teško mijenjaju i stoga predstavljaju veliki izazov za coach. On mora razumjeti kako su takva uvjerenja nastala kako bi klijentu pomogao da se s njima uhvati u koštac.
Neka od ograničavajućih uvjerenja su:
- Klijent koji smatra da je prestar za promjene;
- Klijent koji smatra da nije 'dovoljno dobar/pametan/lijep/zaslužan...' da bi imao bolji život;
- 'Mučenik' ili 'profesionalna žrtva';
- Klijent s finansijskim problemima (ovo je zabranjena zona za coach);
- Lažni ciljevi (klijent ne 'posjeduje' ciljeve – oni su ciljevi nekog drugog);
- Klijent koji ne zna šta hoće;
- Klijent čeka dobitak na lutriji;
- Klijent koji koristi porodične obaveze kao izgovor.
U svom radu, coach je dužan ponašati se profesionalno i primjenjivati načela profesionalne etike. Coach je dužan klijentu predstaviti program i način rada prije početka procesa coachinga.
Coach također treba čuvati podatke klijenata u skladu sa zakonima o zaštiti podataka zemlje u kojoj radi.
Vrste coachinga
Business coaching - odnosi se na bilo koju coaching aktivnost koja se odvija u organizacijskom kontekstu. Može uključivati dijapazon aktivnosti - od rada s uobičajenim problemima na radnom mjestu poput loših međuljudskih odnosa, do razvoja specifičnih vještina u cilju unaprijeđenja performanse uposlenika, a može se fokusirati i na strateško biznis planiranje, ili različite aspekte organizacijske kulture. Cilj business coachinga se dogovara sa rukovodstvom organizacije.
Life coaching - provodi se s ciljem davanja podrške ljudima koji žele napraviti određenu vrstu značajne promjene u svom životu. Počinje sa definiranjem i pitanjem vezano uz ono što klijenti žele od svog života i da li ga žive najbolje što mogu. Uključuje razjašnjavanje i potvrđivanje ličnih vrijednosti, postavljanje smjera, vizije i fleksibilnih ciljeva kako bi se ostvarilo veće zadovoljstvo i punoća života.
Politički coaching – novi pravac u coachingu koji objedinjuje gore navedene coaching aktivnosti da bi ih primijenio u političkom kontekstu, uglavnom s ciljem osnaživanja pojedinca – političke figure ili pak grupe (stranka). Fokusira se na razvoj vještina političkog komuniciranja, ostvarivanja ciljeva, jačanja karizme, vođstva i sl.